?

Log in

No account? Create an account
Цитатник Англофила - 48: уволился журналист - и все британское медийное пространство потрясено... - Albion and Beyond: Russian Anglophile's Observations
Links My official Web page / National Centre for Computer Animation / HyperFun Project / KasparovChess / CrestBook / ChessPro / Daily Dirt / 64 / BBC / Daily Telegraph / Times / National Statistics / IMDb / Искусство кино / Lenta.ru / Полит.ru / Спорт: день за днем / Спорт Сегодня Ноябрь 2017
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
Чт, 19 фев, 2015 21:06
Цитатник Англофила - 48: уволился журналист - и все британское медийное пространство потрясено...

А между тем, в Альбионе случилось событие, буквально потрясшее мир СМИ: один из самых известных британских политических журналистов консервативного (причем, классически консервативного - в английском смысле, конечно, не в российском) толка Питер Оборн (Peter Oborne), служивший в газете Daily Telegraph в должности Chief political commentator, подал в отставку. И не просто ушел из газеты, а присовокупил объяснения, почему отказался от очень влиятельного и денежного поста. Его статью "Why I have resigned from the Telegraph" опубликовал независимый портал openDemocracy, и затем ее - полностью или фрагментарно - перепечатали многие другие издания, сразу же появилось масса комментариев, все телевизионные новости рапортуют о развитии событий. Вот и я в своей цитатной рубрике воспроизведу важнейшие ее фрагменты (статья длинная, но написана так, что очень немногое можно исключить), ибо уже ясно, что этот материал войдет в любую хрестоматию британской журналистики, да и в ее истории займет свое место.

Наверное, надо находиться внутри страны, чтобы по-настоящему оценить важность произошедшего, но уже ясно, что последствия будут чрезвычайно значительны. И дело не только в том, что журналист уволился по принципиальным соображениям (что само по себе бывает редко, даже и в Альбионе). А в том, что в фокусе общественного внимания оказалась важнейшая проблема не только одного издания, но и современных СМИ вообще. Которые, в условиях резкого изменения диктуемого технологическим прогрессом медийного ландшафта (сопровождающимся снижением читаемости, а значит тиражей и доходов, традиционных печатных СМИ) ищут способы выживания. И рано или поздно коммерческие интересы собственников, проводимые в жизнь менеджментом, оказываются в противоречии с независимостью редакционной политики, с полнотой освещения новостей и свободой репортеров добывать и публиковать чувствительную для сильных мира сего информацию. Жертвой оказывается репутация издания, а в конечном итоге - и самая суть демократии. В том числе и потому, что есть такие издания, которые не просто газета или журнал, а институт. Демократический и значимый для страны институт. Telegraph - именно такова (в статье объясняется, почему).

Суть конкретной коллизии проста: журналист (ведущий журналист исторической и самой тиражной ежедневной качественной общенациональной газеты страны) счел невозможным продолжать работать, потому что менеджеры, озабоченные доходами от рекламы, стали позволять себе вмешиваться в редакционный процесс, оказывая влияние на новостную повестку издания. В статье подробно рассказывается, как эта практика появилась и приведены конкретные примеры. Последней каплей, вынудившей Оборна уйти "громко" (а не "тихо", с сохранением своей колонки и полугодовой зарплаты, как поначалу было согласовано), стало освещение в Telegraph ситуации с крупнейшим международным банком HSBC, которая все прошедшие дни была на первых полосах всех газет, как и телевизионных новостей, и стала первейшей политической новостью, затронувшей доноров и правящей партии, и оппозиции (что особенно звучит перед предстоящими через два с половиной месяца выборами). И только в Telegraph этой бомбе были посвящены маленькие заметки на одной из внутренних полос.

Дело в том, что банк HSBC - крупнейший рекламный партнер газеты; более того - именно там в значительной степени кредитуется бизнес владельцев издания Barclay Brothers. Впрочем, речь идет и о поклонах в сторону других "партнеров" - в том числе официального Китая (о чем Оборн пишет в своей статье) и (о чем не пишет, но разговоры уже идут) - официальной России. Именно в Telegraph с 2006 г. публиковалась специальная вкладка, подготовленную журналистами "Российской газеты" и РИА "Новости". (и китайская тоже). Лично я в последнее время с удивлением читал некоторые посвященные российской политике материалы - так, экономический колумнист газеты Liam Halligan всегда готов объяснить (и на станицах Telegraph, и в других СМИ, включая телевидение - он постоянно мелькает и в программах российского RT), почему к текущей российской политике Западу надо относиться спокойно-позитивно (один из многочисленных примеров "Volatile Russia could be bad news for everyone").

Лично я долгое время был большим поклонником Telegraph - в первой половине 2000-ных это вообще была самая качественная из виденных мной газет с большим количеством блестящих авторов. Немало очень хороших авторов работают там и сейчас (вообще, эта газета - огромное предприятие, там и сейчас всегда есть что читать - это касается и большого количества качественных материалов о России), но все же общее снижение качества очевидно. Хотя, стоит оговориться - это касается и других изданий, проблема глубже, чем казус с независимостью редакционной политики в одном издании. Как бы то ни было, моим главным консервативным изданием с некоторых пор является еженедельник Spectator, к которому никаких претензий у меня нет (хотя, конечно, к отдельным материалам есть). Я подписан на его электронную версию и единственная проблема - успевать читать (проходных материалов немного). Кстати, вот их оперативный отклик на коллизию с Оборном (который в Спектэйторе работал и продолжает публиковаться) с характерным названием "Peter Oborne has performed a great public service today". Стоит процитировать начало:

Well, this is awkward. Peter Oborne is a friend and The Spectator shares a proprietor with The Daily Telegraph. So there is a danger that anything written in this space will seem craven or kowtowing. Nevertheless, Peter, late of this parish and now late of the Telegraph too, has performed a public service today by resigning his post as the Telegraph’s Chief Political Commentator. He is a man of great conviction and deep principle.

Да, упомянутые братья Барклай - владельцы не только Telegraph, но и Spectator. Издания, насколько я могу судить, чрезвычайно независимого. Так бывает, и слава Богу... Как бы то ни было, удар по репутации Telegraph нанесен сильный, и у издания просто нет другого выхода, кроме как реагировать по-существу.

А что касается Оборна, то стоит добавить, что Россия - в числе его интересов. Три с половиной года назад я в своем жж публиковал пост "Многозначительная Россия - 92: Фильм на Channel 4 о молодежной армии Путина" - это рецензия на фильм, автором которого как раз Оборн и был. Ну а теперь - сама статья.

Why I have resigned from the Telegraph.

by Peter Oborne

The coverage of HSBC in Britain's Telegraph is a fraud on its readers. If major newspapers allow corporations to influence their content for fear of losing advertising revenue, democracy itself is in peril.

Five years ago I was invited to become the chief political commentator of the Telegraph. It was a job I was very proud to accept. The Telegraph has long been the most important conservative-leaning newspaper in Britain, admired as much for its integrity as for its superb news coverage. When I joined the Telegraph had just broken the MPs’ expenses scandal, the most important political scoop of the 21st century.

I was very conscious that I was joining a formidable tradition of political commentary. I spent my summer holiday before taking up my duties as columnist reading the essays of the great Peter Utley, edited by Charles Moore and Simon Heffer, two other masters of the art.

No one has ever expressed quite as well as Utley the quiet decency and pragmatism of British conservatism. The Mail is raucous and populist, while the Times is proud to swing with the wind as the voice of the official class. The Telegraph stood in a different tradition. It is read by the nation as a whole, not just by the City and Westminster. It is confident of its own values. It has long been famous for the accuracy of its news reporting. I imagine its readers to be country solicitors, struggling small businessmen, harassed second secretaries in foreign embassies, schoolteachers, military folk, farmers—decent people with a stake in the country.<...>

‘You don’t know what you are fucking talking about
Circulation was falling fast when I joined the paper in September 2010, and I suspect this panicked the owners. Waves of sackings started, and the management made it plain that it believed the future of the British press to be digital. Murdoch MacLennan, the chief executive, invited me to lunch at the Goring Hotel near Buckingham Palace, where Telegraph executives like to do their business. I urged him not to take the newspaper itself for granted, pointing out that it still had a very healthy circulation of more than half a million. I added that our readers were loyal, that the paper was still very profitable and that the owners had no right to destroy it.

The sackings continued. A little while later I met Mr MacLennan by chance in the queue of mourners outside Margaret Thatcher’s funeral and once again urged him not to take Telegraph readers for granted. He replied: “You don’t know what you are fucking talking about.”

Events at the Telegraph became more and more dismaying. In January 2014 the editor, Tony Gallagher, was fired. He had been an excellent editor, well respected by staff. Mr Gallagher was replaced by an American called Jason Seiken, who took up a position called ‘Head of Content.’ In the 81 years between 1923 and 2004 the Telegraph had six editors, all of them towering figures: Arthur Watson, Colin Coote, Maurice Green, Bill Deedes, Max Hastings and Charles Moore. Since the Barclay Brothers purchased the paper 11 years ago there have been roughly six more, though it is hard to be certain since with the arrival of Mr Seiken the title of editor was abolished, then replaced by a Head of Content (Monday to Friday). There were three editors (or Heads of Content) in 2014 alone.

For the last 12 months matters have got much, much worse. The foreign desk—magnificent under the leadership of David Munk and David Wastell—has been decimated. As all reporters are aware, no newspaper can operate without skilled sub-editors. Half of these have been sacked, and the chief sub, Richard Oliver, has left.

Solecisms, unthinkable until very recently, are now commonplace. <...>

The arrival of Mr Seiken coincided with the arrival of the click culture. Stories seemed no longer judged by their importance, accuracy or appeal to those who actually bought the paper. The more important measure appeared to be the number of online visits. On 22 September Telegraph online ran a story about a woman with three breasts. One despairing executive told me that it was known this was false even before the story was published. I have no doubt it was published in order to generate online traffic, at which it may have succeeded. I am not saying that online traffic is unimportant, but over the long term, however, such episodes inflict incalculable damage on the reputation of the paper.

Open for business?
With the collapse in standards has come a most sinister development. It has long been axiomatic in quality British journalism that the advertising department and editorial should be kept rigorously apart. There is a great deal of evidence that, at the Telegraph, this distinction has collapsed.

When I submitted it for publication on the Telegraph website, I was at first told there would be no problem. When it was not published I made enquiries. I was fobbed off with excuses, then told there was a legal problem. When I asked the legal department, the lawyers were unaware of any difficulty. When I pushed the point, an executive took me aside and said that "there is a bit of an issue" with HSBC. Eventually I gave up in despair and offered the article to openDemocracy. It can be read here.

I researched the newspaper’s coverage of HSBC. I learnt that Harry Wilson, the admirable banking correspondent of the Telegraph, had published an online story about HSBC based on a report from a Hong Kong analyst who had claimed there was a ‘black hole’ in the HSBC accounts. This story was swiftly removed from the Telegraph website, even though there were no legal problems. <...>

Then, on 4 November 2014, a number of papers reported a blow to HSBC profits as the bank set aside more than £1 billion for customer compensation and an investigation into the rigging of currency markets. This story was the city splash in the Times, Guardian and Mail, making a page lead in the Independent. I inspected the Telegraph coverage. It generated five paragraphs in total on page 5 of the business section.

The reporting of HSBC is part of a wider problem. On 10 May last year the Telegraph ran a long feature on Cunard’s Queen Mary II liner on the news review page. This episode looked to many like a plug for an advertiser on a page normally dedicated to serious news analysis. I again checked and certainly Telegraph competitors did not view Cunard’s liner as a major news story. Cunard is an important Telegraph advertiser.

The paper’s comment on last year’s protests in Hong Kong was bizarre. One would have expected theTelegraph of all papers to have taken a keen interest and adopted a robust position. Yet (in sharp contrast to competitors like the Times)I could not find a single leader on the subject.

At the start of December the Financial Times, the Times and the Guardian all wrote powerful leaders on the refusal by the Chinese government to allow a committee of British MPs into Hong Kong. The Telegraph remained silent. I can think of few subjects which anger and concern Telegraph readers more.

On 15 September the Telegraph published a commentary by the Chinese ambassador, just before the lucrative China Watch supplement. The headline of the ambassador’s article was beyond parody: ‘Let’s not allow Hong Kong to come between us’. On 17 September there was a four-page fashion pull-out in the middle of the news run, granted more coverage than the Scottish referendum. <...>

There are other very troubling cases, many of them set out in Private Eye, which has been a major source of information for Telegraph journalists wanting to understand what is happening on their paper. There was no avoiding the impression that something had gone awry with the Telegraph’s news judgment. At this point I wrote a long letter to Murdoch MacLennan setting out all my concerns about the newspaper, and handing in my notice. I copied this letter to the Telegraph chairman, Aidan Barclay.

I received a cursory response from Mr Barclay. He wrote that he hoped I could resolve my differences with Murdoch MacLennan. I duly went to see the chief executive in mid-December. He was civil, served me tea and asked me to take off my jacket. He said that I was a valued writer, and said that he wanted me to stay.

I expressed all of my concerns about the direction of the paper. I told him that I was not leaving to join another paper. I was resigning as a matter of conscience. Mr MacLennan agreed that advertising was allowed to affect editorial, but was unapologetic, saying that “it was not as bad as all that” and adding that there was a long history of this sort of thing at the Telegraph.

I have since consulted Charles Moore, the last editor of the Telegraph before the Barclays bought the paper in 2004. Mr Moore confessed that the published accounts of Hollinger Inc, then the holding company for the Telegraph, did not receive the scrutiny they deserved. But no newspaper in history has ever given an unfavourable gloss on its owner’s accounts. Beyond that, Mr Moore told me, there had been no advertising influence on the paper’s news coverage.

After my meeting with Mr MacLennan I received a letter from the Telegraph saying that the paper had accepted my letter of resignation, but welcomed my offer to work out my six-month notice period. However in mid January I was asked to meet a Telegraph executive, this time over tea at the Goring Hotel. He told me that my weekly column would be discontinued and there had been a "parting of the ways".

He stressed, however, that the Telegraph would continue to honour my contract until it ran out in May. For my part I said that I would leave quietly. I had no desire to damage the newspaper. For all its problems it continues to employ a large number of very fine writers. They have mortgages and families. They are doing a fine job in very trying circumstances. I prepared myself mentally for the alluring prospect of several months paid gardening leave.

Story, what story?
That was how matters stood when, on Monday of last week, BBC Panorama ran its story about HSBC and its Swiss banking arm, alleging a wide-scale tax evasion scheme, while the Guardian and the International Consortium of Investigative Journalists published their 'HSBC files'. All newspapers realised at once that this was a major event. The FT splashed on it for two days in a row, while the Times and the Mail gave it solid coverage spread over several pages.

You needed a microscope to find the Telegraph coverage: nothing on Monday, six slim paragraphs at the bottom left of page two on Tuesday, seven paragraphs deep in the business pages on Wednesday. The Telegraph’s reporting only looked up when the story turned into claims that there might be questions about the tax affairs of people connected to the Labour party.

After a lot of agony I have come to the conclusion that I have a duty to make all this public. There are two powerful reasons. The first concerns the future of the Telegraph under the Barclay Brothers. It might sound a pompous thing to say, but I believe the newspaper is a significant part of Britain’s civic architecture. It is the most important public voice of civilised, sceptical conservatism.

Telegraph readers are intelligent, sensible, well-informed people. They buy the newspaper because they feel that they can trust it. If advertising priorities are allowed to determine editorial judgments, how can readers continue to feel this trust? The Telegraph’s recent coverage of HSBC amounts to a form of fraud on its readers. It has been placing what it perceives to be the interests of a major international bank above its duty to bring the news to Telegraph readers. There is only one word to describe this situation: terrible. Imagine if the BBC—so often the object of Telegraph attack—had conducted itself in this way. The Telegraph would have been contemptuous. It would have insisted that heads should roll, and rightly so.

This brings me to a second and even more important point that bears not just on the fate of one newspaper but on public life as a whole. A free press is essential to a healthy democracy. There is a purpose to journalism, and it is not just to entertain. It is not to pander to political power, big corporations and rich men. Newspapers have what amounts in the end to a constitutional duty to tell their readers the truth.

It is not only the Telegraph that is at fault here. The past few years have seen the rise of shadowy executives who determine what truths can and what truths can’t be conveyed across the mainstream media. The criminality of News International newspapers during the phone hacking years was a particularly grotesque example of this wholly malign phenomenon. All the newspaper groups, bar the magnificent exception of the Guardian, maintained a culture of omerta around phone-hacking, even if (like the Telegraph) they had not themselves been involved. One of the consequences of this conspiracy of silence was the appointment of Andy Coulson, who has since been jailed and now faces further charges of perjury, as director of communications in 10 Downing Street.

Urgent questions to answer
Last week I made another discovery. Three years ago the Telegraph investigations team—the same lot who carried out the superb MPs’ expenses investigation—received a tip off about accounts held with HSBC in Jersey. Essentially this investigation was similar to the Panorama investigation into the Swiss banking arm of HSBC. After three months research the Telegraph resolved to publish. Six articles on this subject can now be found online, between 8 and 15 November 2012, although three are not available to view.

Thereafter no fresh reports appeared. Reporters were ordered to destroy all emails, reports and documents related to the HSBC investigation. I have now learnt, in a remarkable departure from normal practice, that at this stage lawyers for the Barclay brothers became closely involved. When I asked the Telegraph why the Barclay brothers were involved, it declined to comment.

This was the pivotal moment. From the start of 2013 onwards stories critical of HSBC were discouraged. HSBC suspended its advertising with the Telegraph. Its account, I have been told by an extremely well informed insider, was extremely valuable. HSBC, as one former Telegraph executive told me, is “the advertiser you literally cannot afford to offend”. HSBC today refused to comment when I asked whether the bank's decision to stop advertising with the Telegraph was connected in any way with the paper's investigation into the Jersey accounts.

Winning back the HSBC advertising account became an urgent priority. It was eventually restored after approximately 12 months. Executives say that Murdoch MacLennan was determined not to allow any criticism of the international bank. “He would express concern about headlines even on minor stories,” says one former Telegraph journalist. “Anything that mentioned money-laundering was just banned, even though the bank was on a final warning from the US authorities. This interference was happening on an industrial scale.

“An editorial operation that is clearly influenced by advertising is classic appeasement. Once a very powerful body know they can exert influence they know they can come back and threaten you. It totally changes the relationship you have with them. You know that even if you are robust you won’t be supported and will be undermined.” <...>

When I sent detailed questions to the Telegraph this afternoon about its connections with advertisers, the paper gave the following response. "Your questions are full of inaccuracies, and we do not therefore intend to respond to them. More generally, like any other business, we never comment on individual commercial relationships, but our policy is absolutely clear. We aim to provide all our commercial partners with a range of advertising solutions, but the distinction between advertising and our award-winning editorial operation has always been fundamental to our business. We utterly refute any allegation to the contrary."

The evidence suggests otherwise, and the consequences of the Telegraph’s recent soft coverage of HSBC may have been profound. Would Her Majesty's Revenue and Customs have been much more energetic in its own recent investigations into wide-scale tax avoidance, had the Telegraph continued to hold HSBC to account after its 2012 investigation? There are great issues here. They go to the heart of our democracy, and can no longer be ignored.

About the author
Peter Oborne is the former chief political commentator of the Telegraph and reports for Channel 4's Dispatches and Unreported World. He has written a number of books identifying the power structures that lurk behind political discourse, including The Triumph of the Political Class. He is a regular on BBC programmes Any Questions and Question Time and often presents Week in Westminster. He was voted Columnist of the Year at the Press Awards in 2013.

Tags: , , ,
Музыка: James Blunt - "Back To Bedlam"

16CommentReplyПоделиться

al_lex_ey
al_lex_ey
al_lex_ey
Чт, 19 фев, 2015 21:22 (UTC)

Лично я в последнее время с удивлением читал некоторые посвященные российской политике материалы
?
А что не так?


ReplyThread
valchess
valchess
Англофил
Чт, 19 фев, 2015 21:29 (UTC)

Ну я же чуть ниже привел конкретный пример того, что (с моей точки зрения!) не так. И этот пример - не единственный.


ReplyThread Parent
al_lex_ey
al_lex_ey
al_lex_ey
Чт, 19 фев, 2015 22:01 (UTC)

Вот это?

Russia's sanctions hand the advantage straight back to debt-laden Athens

И где тут неправда?


ReplyThread Parent
valchess
valchess
Англофил
Чт, 19 фев, 2015 22:12 (UTC)

В тексте дана ссылка на другую статью. Я не хотел бы вступать в дискуссию касательно некоего конкретного материала, особенно отвечать на вопрос типа Вашего. Это не фактологический новостной материал, а мнение, и "правда" касательно проблемных точек зрения кажется мне демагогическим определением. Вам представления данного автора (интереснго, кстати, сколько его материалов Вы читали и видели ли его в некоторых тв-программах - сомневаюсь, что это так) кажеуся "правдивыми"? Прекрасно, я Ваше мнение оспаривать не собираюсь.

Я же всего лишь утверждал, что отношение данного автора к текущей российской политики противоречит общей линии данного издания, как я ее себе представляю в контексте складывающейся долгие годы его идеологии и политики. Что касается моих представлений о российских делах - то они изложены в других текстах. Здесь же это - оффтоп.


ReplyThread Parent
scholar_vit
scholar_vit
scholar_vit
Чт, 19 фев, 2015 22:57 (UTC)

Спасибо, очень интересно.


ReplyThread
lichinochka
lichinochka
:/
Пт, 20 фев, 2015 00:24 (UTC)

Хочу заметить, что телеграф уже несколько лет как скатился, начав ежедневно заниматься кликбейтингом. Дела у газеты были совсем плохи в финансовом плане, она стремительно теряла читателей, а молодых читателей у нее и вовсе нет, фактически.

На мой взгляд важность данного события сильно переоценена.


ReplyThread
valchess
valchess
Англофил
Пт, 20 фев, 2015 00:33 (UTC)

С последним утверждением позволю себе не согласиться. Но это ладно. А вот касательно "Дела у газеты были совсем плохи в финансовом плане" - хотелось бы ссылку на источник. Тем более, что абсолютные утверждения здесь работают плохо - надо сравниввать с конкурентами.

Замечу также, что читателей теряют все (особенно молодых - но качественная газета, а тем паче консервативного плана, от молодых читателей никогда и не зависила), но Телеграф остается самой тиражной качественной газетой.


ReplyThread Parent
dj_sukhoi
dj_sukhoi
dj_sukhoi
Пт, 20 фев, 2015 02:14 (UTC)

Спасибо, с интересом прочел. Из всего топа, единственное что можно читать. О деликатности и "красоте" ответа в каментах я вообще в восторге :)
P.S. подписался


ReplyThread Parent
valchess
valchess
Англофил
Пт, 20 фев, 2015 09:49 (UTC)

Спаситбо!... А оно в топе? Странно. То-то я вижу, комментирукют незнакомые мне ники.


ReplyThread Parent
iizm
iizm
iizm
Пт, 20 фев, 2015 04:31 (UTC)

" Я же всего лишь утверждал, что отношение данного автора к текущей российской политики противоречит общей линии данного издания, как я ее себе представляю в контексте складывающейся долгие годы его идеологии и политики."

Шикарно. Так вот что такое на самом деле "независимость редакционной политики", " полнота освещения новостей и свобода репортеров добывать и публиковать чувствительную для сильных мира сего информацию. " и "самая суть демократии. "





ReplyThread
valchess
valchess
Англофил
Пт, 20 фев, 2015 09:42 (UTC)

Возможно, стоит умерить градус сарказма - это поможет ясности высказываний. А то Вас трудно понять. Если я все-таки правильно Вас понимаю, Вы видите противоречие между наличием у газеты выраженной идеологической линии и способностью ее журналистов честно отражать действительность. Возможно там, где Вы сформировали свои представления, это и так. Но в мире, вообще-то, успешно существуют издания разных, а то и противоположных идеологических направлений, и при этом читатели самых разных вглядов, зная это и, порой, не принимая это (коль скоро это противоречит их собственным взглядам) , тем не менее признают, что это независимые и честно и профессионально работающие издания. Просто мир сложен, и одной идеологической меркой не измерить.


ReplyThread Parent
nemuri_neko
nemuri_neko
Полярный кот
Пт, 20 фев, 2015 05:17 (UTC)

Спасибо. Я как раз читаю только Telegraph, но эта история прошла совершенно мимо меня. Оборна будет очень не хватать.


ReplyThread
valchess
valchess
Англофил
Пт, 20 фев, 2015 09:52 (UTC)

А Spectator не читаете? Ради одного Rod Liddle стоит. И книжные рецензии там классные.


ReplyThread Parent
nemuri_neko
nemuri_neko
Полярный кот
Пт, 20 фев, 2015 20:56 (UTC)

Уже заглянул, познакомлюсь поближе. Хотя на самом деле не хочется тратить много времени на публицистику, Телеграф как раз хорош возможностью обзорно составить представление о сторонней точке зрения. Из комментаторов я и читал по большей части только Оборна и Эванса-Причарда.


ReplyThread Parent
mtyukanov
mtyukanov
Mike Tyukanov
Пт, 20 фев, 2015 08:14 (UTC)

Британская общественность в целом поддержала процесс против Конрада Блэка, как уголовную часть (в британской прессе обвинения были поддержаны, да еще и добавляли от себя сплетни), так и экономическую -- никто не пикнул, когда американские прокуроры совместно с миноритариями назначили нового директора, за год разорившего Холлинджер до нуля.

Блэк был бизнесменом, занимавшимся только газетами -- ровно тот вид владельца, который дает наибольшую независимость прессы. И его падение британская пресса встретила злорадством, а британские консерваторы -- нейтралитетом и дистанцированием. Так что деградацию Телеграфа Британия заслужила.


ReplyThread
valchess
valchess
Англофил
Пт, 20 фев, 2015 20:04 (UTC)

Я в тексте и написал, что под Блэком Телеграф пережила свои золотые годы. А что касается "общественности", то это плохо определенный термин, особенно в данном случае. С каких пор прямые конкуренты так называются? Не говоря о том, что главную роль в сломе империи Блэка сыграла американская "общественность", да и суть этого дела к газете как таковой имела немного отношения. При том, что сам Блэк совсем уж невинной овечкой не был, и проблемы у его бизнеса начались еще до уголовных обвинений.

Лично я полагаю (что в тексте и указано), что дело не в отдельных персонажах. Отрасль ищет ответы на вызовы времени. Ищет по разному, но проблемы стоят перед всеми. И рыльце в пушку практически у всех, в том числе и тех, кто сейчас критикует (и справедливо) Телеграф.


ReplyThread Parent